Turystyka biznesowa w Katowicach prężnie się rozwija

16 marca 2017

Śląsk to nie tylko obszar ciekawy turystycznie. Równie dobrze w regionie ma się turystyka biznesowa. Rok 2016 był kolejnym wyjątkowym okresem dla rozwoju przemysłu spotkań w Katowicach.

 

ekg

 

Wynika to z najnowszego raportuRynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2016 roku”. W mieście pojawili się nowi inwestorzy z różnych sektorów gospodarki, w tym także na rynku hotelarskim, zwiększyła się liczba odwiedzających miasto uczestników spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. Jednym z kluczowym czynników sukcesu jest ogromny potencjał oddanego do użytku w 2015 r.  Międzynarodowego Centrum Kongresowego  (MCK – największej zadaszonej powierzchni konferencyjnej w Polsce), w którym w 2016 roku zrealizowano 220 spotkania konferencyjne i inne wydarzenia biznesowe, w których wzięło udział 530 690 osób.

– Aż 762 tys. gości wydarzeń konferencyjnych i targowych przybyło do Katowic w 2016 r. To aż o 180 tys. więcej osób więcej niż w 2015 r. Oznacza to 31% wzrost. To pokazuje, że sprawdza się nasza konsekwentnie realizowana strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W tym roku w Katowicach odbędzie się prestiżowy WOMEX, czyli Targi Muzyki Świata, jesteśmy także najpoważniejszym kandydatem do organizacji Szczytu Klimatycznego ONZ w 2018 r. – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Za każdym razem podkreślamy, że tysiące gości w Katowicach to realne zyski dla miasta i naszych mieszkańców. Rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze, czy lokalni sklepikarze. Przeciętnie uczestnik konferencji korzystający z noclegu „zostawia” w Katowicach 534 zł, a nie korzystający 161 zł. Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych – chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata, czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic – dodaje prezydent Krupa.

W 2016 roku w Katowicach odbyło się łącznie 6 317 spotkań biznesowych. Należy tu podkreślić, że liczba spotkań trwających dwa dni i dłużej, w porównaniu z rokiem 2015, wzrosła o 15,5%. Średnie obłożenie pokoi hotelowych w katowickich obiektach w 2016 r. wyniosło około 65%, w porównaniu z rokiem 2015 to wzrost o 5%. W 2016 roku wydatki uczestników wydarzeń konferencyjnych poniesione przez nich w Katowicach wyniosły ponad 116 mln zł. W świetle badań uczestników spotkań konferencyjnych Katowice są miastem, które spełnia wymagania delegatów w zakresie wydarzeń biznesowych.

W MCK w Katowicach zrealizowano największe wydarzenie biznesowe w Polsce – międzynarodowe targi gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters (IEM). W ciągu trzech dni MCK odwiedziło ponad 114 tys. osób. Warto dodać, że w 2017 roku Intel Extreme Masters z powodu olbrzymiego zainteresowania trwał aż dwa weekendy i przyciągnął ponad 150 tys. gości. Wśród najważniejszych imprez, które odbyły się w Katowicach warto wymienić także kolejną edycję Europejskiego Kongresu Gospodarczego – największej imprezy biznesowej Europy Centralnej.

Turystyka biznesowa stała się istotnym produktem miasta, który oddziałuje na różne sfery życia gospodarczego i społecznego oraz jest istotnym elementem promocji Katowic zarówno na rynkach krajowych, jak i międzynarodowych.

 

Źródło: Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2016 roku. Badanie rynkowe uczestników spotkań konferencyjnych, dr Krzysztof Cieślikowski.

UM Katowice