Na terenie przebudowywanego układu drogowego w Giszowcu.
Zamknięta będzie część skrzyżowania, łączącego ul. Kolistą, Karolinki, 73-go Pułku Piechoty oraz zjazd do ulicy Pszczyńskiej. Zmiana jest tymczasowa i potrwa do połowy kwietnia. MZUiM Katowice w najbliższych tygodniach będzie realizował także naprawy pozimowe nawierzchni na DK86.
– Temperatury dodatnie pozwalają nam realizować więcej prac, dlatego najbliższe tygodnie to kontynuacja działań związanych z przejściem dla pieszych, ale i intensyfikacja prac drogowych – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót i dodaje, że stąd konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu.
We wtorek 15 lutego, o godzinie 10:00 zamknięty zostanie jeden z pasów, prowadzących ruch ulicą Karolinki na zjazd w kierunku Tychów. To oznacza, że kierowcy samochodów osobowych będą mieć do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku jazdy, natomiast z uwagi na zawężenie – kierowcy samochodów ciężarowych będą korzystać z objazdu. Ruch samochodów ciężarowych poprowadzony będzie objazdem w ul. 73 Pułku Piechoty do tymczasowego ronda, z którego będzie wyjazd w kierunku Tychów.
Usprawnić ruch lokalny i tranzytowy
Każdego dnia przez DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca przejeżdża niemal 60 tysięcy samochodów. To zarówno kierowcy przemieszczający się po terenie aglomeracji, jak i ruch tranzytowy. Na realizowany za ponad 308 mln zł projekt składają się budowa nowego bezkolizyjnego węzła DK86 i DK81 oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej na odcinku od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Inwestycja otrzymała gigantyczne dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wysokość wsparcia to 239,3 mln zł. Zakończenie inwestycji przewidziane jest w drugiej połowie tego roku.
Przypomnijmy, że realizacja inwestycji składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta.
– Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86)
z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny. Piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia. W efekcie przebudowy skrzyżowanie ulic Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu zatem dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A-4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska, drugi będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego – w kierunku Giszowca, Murcek i Ochojca – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Prace dodatkowe – pozimowa naprawa nawierzchni
Temperatury dodatnie pozwalają realizować prace drogowe, których istotną częścią są pozimowe naprawy nawierzchni. MZUiM Katowice rozpocznie je jutro, tj. w sobotę 12 lutego między godz. 6.00 a 13.00 na alei Murckowskiej (DK86) na odcinku pod wiaduktem wzdłuż ul. 1 Maja w kierunku do Tychów. W związku z prowadzonymi pracami konieczne będzie zawężenie, czyli kierowcy jadący od Sosnowca do Tychów pod wiaduktem będą mieć do dyspozycji jeden pas ruchu.
Podobne prace, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, w ciągu najbliższego tygodnia, czyli od 14 do 20 lutego będą realizowane na ul. Pszczyńskiej (DK86) na odcinku od przebudowywanego układu drogowego w Giszowcu do Tychów, a w kolejnym tygodniu, tj. od 21 do 27 lutego na odcinku od Tychów do Giszowca. Dla zapewnienia komfortu przejazdu, roboty będą się odbywać przy punktowym zawężeniu pasa ruchu drogowego.
– Kierowców prosimy o cierpliwość i przepraszamy za przejściowe niedogodności. W Giszowcu realizowana jest największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka, stąd też zmiany organizacji ruchu są niestety koniecznością – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy miasta Katowice i dodaje, że realizacja pozimowych napraw poprawi komfort podroży drogą krajową nr 86.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice przy współpracy z Katowicką Agencją Wydawniczą