Najlepszy w Europie?

23 stycznia 2015

Kiedy będzie? Tak naprawdę nie wie nikt. Nawet sam prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego nie zna odpowiedzi na to pytanie. Gdy pada: kiedy w końcu prześcignie londyńskie Heathrow i Airport we Frakfurcie i to nie tylko na Facebooku, twarz prezesa Artura Tomasika rozjaśnia lekko zawstydzony uśmiech – Nie mamy aż takich aspiracji – odpowiada skromnie Artur Tomasik.

 

A mowa oczywiście o Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, które standardami równa i przerasta największe lotniska nie tylko w Polsce, ale powoli w Europie. To efekt wytężonej pracy wybitnych umysłów, w których najpierw narodził się genialny pomysł, a potem został zrealizowany z wielkim sukcesem. A jest nim między innymi nowa droga startowa, o długości 3200 m. To największe przedsięwzięcie budowlane zarówno w skali prac, jak i kosztów z jakim dotychczas przyszło się zmierzyć katowickiemu Airport. Jego koszt to 157 mln zł! Po zakończeniu budowy nowej infrastruktury poczyniono odpowiednie kroki, by móc swobodnie użytkować nową drogę. Prognozowany termin jej udostępnienia to koniec kwietnia bądź maja tego roku. Wtedy to Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach Katowice będzie jedynym portem regionalnym z kodem referencyjnym 4E, którego infrastruktura w całości będzie przystosowana przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł do 65 m, typu Boeing 747-400 czy Airbus A340. Jest się zatem czym chwalić. – Osiągnęliśmy najlepszy wynik w historii portu lotniczego, nie tylko finansowy, ale i w zakresie operacji lotniczych, obsłużonych pasażerów i Cargo – podkreśla prezes Artur Tomasik. – Mówię o tym, ponieważ 2015 rok będzie najistotniejszy z punktu widzenia infrastruktury. Otwieramy cztery inwestycje, które realizujemy od wielu wielu lat. Przypomnę, że koncepcja powstała w 2006 roku. Ostatni z nich to terminal Cargo (umowa na tę inwestycję została podpisana w grudniu 2014 roku) – otworzymy go w 2016 roku i obecnie jest to dla nas priorytet, dlatego że budujemy nową strategię dla spółki – prosprzedażową. I chcemy być liderem w trzech segmentach: Cargo, czartery oraz obsługi klienta biznesowego – wylicza prezes GTL-u.

Jak zaznacza, dekady trzeba było, aby wybudować na nowo lotnisko. – Ja nigdy tego nie mówiłem, że budujemy nowy port lotniczy, ale to stało się dziś faktem – kwituje.

W czerwcu 2015 roku do użytku zostanie oddany terminal przylotowy. Jak mówi Artur Tomasik będzie on nadzieją na to, że wyeliminowane w końcu zostaną opóźnienia w dostawach bagażu.

Zdaniem prezesa sukces ten nie byłby oczywiście możliwy bez sprawnie działającego zespołu.        – Taką ekipę miał chyba ostatnio tylko Kazimierz Górski, który stawiał sobie najwyższe cele i robił z tego skutecznie użytek, wygrywając wszystkie mecze, które były do wygrania. I nasza załoga właśnie taka jest. Stawiamy sobie najwyższe cele i je osiągamy – cieszy się Artur Tomasik. To, według prezesa, wpłynie na poprawę wizerunku całego regionu i podniesie poziom gospodarczy, zwiększy jego konkurencyjność.

– Chciałbym podkreślić, że my nigdy nie aspirowaliśmy do tego, by prześcignąć Heathrow i Frankfurt, ale w niektórych obszarach już jesteśmy lepsi! Stowarzyszenie Europejskich Lotnisk prowadzi monitoring wszystkich portali społecznościowych i nasz portal wygrał jako ten o największej interakcji. Jesteśmy lotniskiem otwartym, komunikujemy się ze społeczeństwem także z wykorzystaniem właśnie tych najnowszych narzędzi i jesteśmy w tym bardzo dobrzy, bo w ostatnim rankingu jesteśmy na pierwszym miejscu. Za nami Kopenhaga, Heathrow i Frankfurt. I to jest bardzo fajne, że też potrafimy naszą działalnością na tyle zainteresować, że doceniają nas w ten sposób. A my dzięki temu możemy się dowiedzieć, co jeszcze udoskonalić i jak zmieniać się stale na lepsze – mówi Artur Tomasik.

Projekt został współzrealizowany ze środków unijnych. Budowa nowej drogi startowej zrealizowana została w ramach największej inwestycji w dotychczasowej działalności lotniska pn. „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej”. Jednym z zadań tego przedsięwzięcia była ukończona w czerwcu 2013 roku budowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania. Wartość całej inwestycji to ponad 267 mln zł brutto.

Hanna Grabowska-Macioszek

Foto i materiały prasowe: GTL

 

Projekt „Port Lotniczy w Katowicach – rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej” w liczbach:

267 mln zł – wartość inwestycji

107,4 mln zł – kwota dofinansowania

81 mln zł – wartość pierwszego zadania – rozbudowa istniejącej płyty postojowej nr 1 oraz modernizacja istniejących dróg kołowania E1, E2 i D

157 mln zł – wartość drugiego zadania – budowa nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą

3200 m – długość nowej drogi startowej

139 tys. m kw. – powierzchnia nowej płaszczyzny postojowej samolotów wraz z rozbudowanymi drogami kołowania

246 tys. m kw. – powierzchnia nowej drogi startowej wraz z poboczami i drogami kołowania

15 – liczba stanowisk dla samolotów na nowej płycie postojowej

1500 – liczba osób zaangażowanych w budowę nowej drogi startowej

120 tys. m sześc. – ilość zużytego betonu drogowego i konstrukcyjnego do budowy nowej drogi startowej 56 tys. ton – ilość zużytej mieszanki mineralno–bitumicznej do budowy nowej drogi startowej

1097 – ilość świateł nawigacyjnych na nowej drodze startowej

235 km – długość kabli elektrycznych, które zostały wykorzystane, przy doprowadzaniu zasilania do nowej drogi startowej

90 – nowych kierunków lotu od 2015 roku – ponad 50 czarterowych i ponad 30 – regularnych. Trasy do Belfastu, Maastricht, Bolonii oraz Albanii, Wyspy Greckie (czarter)

 

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2014 roku w Katowice Airport zostało odprawionych prawie 2,7 mln podróżnych. W roku 2015 z Katowice Airport dostępnych jest 95 kierunków regularnych i czarterowych, w tym 6 nowości w ruchu rozkładowym i 6 nowości w wakacyjnym.