Bezpłatny parking

5 kwietnia 2019

W Centrum Przesiadkowym „Ligota” na pasażerów czeka wiele udogodnień. Jakich? Zapraszam do lektury poniższego tekstu.

 

Ze wszystkich funkcjonalności pierwszego w Katowicach Centrum Przesiadkowego „Ligota” mieszkańcy mogą korzystać od połowy marca, kiedy uruchomiono parkomaty do skanowania biletów osób chcących bezpłatnie skorzystać z parkingu. Przypomnijmy, że opisywana inwestycja umożliwia przesiadki z samochodu na pociąg, czy z roweru na autobus. Na jego terenie znajdują się: parking naziemny dla 110 samochodów, strefa dla podróżnych – zadaszone perony autobusowe i miejsca do oczekiwania, parking dla rowerów, punkt kiss&ride z przeznaczeniem do krótkotrwałego parkowania do 3 minut, postój dla taksówek, biletomat, system do obsługi pasażerskiej. Dodatkowo, na początku kwietnia, uruchomiona została tam stacja wypożyczania rowerów miejskich.

Ideą centrów przesiadkowych jest zachęcanie mieszkanców do korzystania z komunikacji publicznej. Nie każdy ma możliwość całkowitej rezygnacji z jazdy samochodem – np. ze względu na dowóz dzieci do żłobka lub przedszkola. Natomiast warto rozpatrzyć tę opcję w kontekście kombinowanego dojazdu np. do pracy lub na zakupy. – To dobry pomysł szczególnie dla tych, którzy muszą spędzić trochę czasu w centrum gdzie trudno jest zaparkować. Szybciej i taniej jest zostawić auto na parkingu i pociągiem przejechać dwie stacje w 10 min –  mówi pani Barbara Wójtowicz, mieszkanka Piotrowic, którą spotkaliśmy zostawiającą samochód na terenie centrum przesiadkowego.

Aby skorzystać z bezpłatnego parkingu należy wjechać na teren CP „Ligota”. Po zaparkowaniu samochodu należy zeskanować w parkomacie ważny bilet Kolei Śląskich uprawniający do rozpoczęcia lub zakończenia podróży na stacji kolejowej Katowice Ligota, np. tzw. „bilet katowicki” lub niezwłocznie go nabyć, np. poprzez aplikację mobilną do zakupu biletów lub na terenie dworca PKP Ligota. – Parkomat wyda nam tzw. bilet zerowy, który należy umieścić w pojeździe w widocznym miejscu. Parkowanie w centrum przesiadkowym na opisanych zasadach jest bezpłatne do 20 godzin – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice. – Jeśli ktoś wjedzie na parking bez biletu lub zostawi samochód na czas dłuższy niż 20 godzin musi liczyć się z karą w wysokości 369 zł. Samochód, który będzie stał na terenie parkingu 7 dni, będzie odholowany – dodaje rzecznik. Osoby korzystające z CP „Ligota” powinny wcześniej zapoznać się z regulaminem, który dostępny jest na terenie centrum przesiadkowego oraz w wersji elektronicznej: https://bit.ly/2UKsI9g

 

Więcej połączeń dla katowiczan

Jedną z korzyści z powstających centrów przesiadkowych są nowe połączenia komunikacji publicznej. CP „Ligota” obsługiwane jest aktualnie przez cztery linie autobusowe, które zatrzymują się na przystanku o nazwie „Ligota Dworzec PKP”, tj. 13, 51, które jeździły tu do tej pory, a także dwie nowe – 912 i 913, które kursują od listopada ubiegłego roku. Autobus 912 kursuje od centrum przesiadkowego do przystanku „Ligota Akademiki”, natomiast 913 – dojeżdża do przystanku „Panewniki Owsiana”. W CP „Ligota” zatrzymują się cztery linie Kolei Śląskich, tj. S4 (Sosnowiec Główny – Katowice – Tychy Lodowisko), S5 (Katowice – Bielsko Biała – Zwardoń), S6 (Katowice – Wisła Głębce), S71 (Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Bohumin).

Warto przypomnieć, że w Katowicach, kosztem ponad 250 mln zł trwa budowa trzech centrów przesiadkowych – w Brynowie,  Zawodziu, a także przy ul. Sądowej – które będzie pełniło funkcję dworca autobusowego dla połączeń międzynarodowych i dalekobieżnych. – Powstanie centrów przesiadkowych oznacza stworzenie atrakcyjnej alternatywy transportowej dla katowiczan i jednocześnie pozwoli zatrzymać napływ samochodów z miast ościennych do Śródmieścia i sąsiadujących z nim dzielnic. Dzięki temu po mieście będzie się podróżowało szybciej i bardziej komfortowo. Płynny ruch oznacza w praktyce zaoszczędzony przez mieszkańców czas i paliwo, a także znaczące korzyści dla środowiska, bo zostanie ograniczona emisja spalin i hałasu – podkreśla prezydent Marcin Krupa.

 

 „Bilet katowicki” na pociąg, tramwaj i autobus

 Wraz z uruchomieniem centrum przesiadkowego do sprzedaży trafił „bilet katowicki” – czyli imienny bilet miesięczny, który uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi autobusami i tramwajami obsługiwanymi przez ZTM na terenie Katowic oraz w pociągach Kolei Śląskich ujętych w rozkładzie jazdy kursujących na terenie miasta Katowice (od/do stacji Katowice, Katowice Szopienice Płd., Katowice Zawodzie, Katowice Załęże, Katowice Piotrowice, Katowice Brynów, Katowice Podlesie, Katowice Ligota). Bilet kosztuje 119 zł i jest ważny na okres jednego miesiąca, np. od 20 marca do 19 kwietnia stycznia lub od 1 do 30 kwietnia. Można go nabyć w kasach biletowych Kolei Śląskich i w ajencyjnych „punktach na mieście” – najwcześniej na 7 dni przed dniem ważności biletu. Bilet można też kupić w pociągu u personelu pokładowego oraz za pośrednictwem aplikacji mobilnej SkyCash (na warunkach określonych w Regulaminie usługi Bilet elektroniczny w Kolejach Śląskich – Regulamin SkyCash-KŚ), wyłącznie w dniu wyjazdu. W lutym, preferencyjny „bilet katowicki” wykupiło 258 osób.

O tym także na naszych kwietniowych łamach!