W stolicy Śląska.
Katowice dołączą do grona takich miast, jak: Poznań, Szczecin, Wrocław czy Łódź, które w ostatnich latach wprowadziły liczniki rowerowe. Na drodze rowerowej wzdłuż alei Korfantego, przy skrzyżowaniu z ul. Piastowską, trwają prace przy montażu pierwszego w mieście licznika do pomiaru ruchu rowerowego.
Droga rowerowa, przy której instalowany jest miernik natężenia ruchu rowerzystów jest popularnym traktem rowerowym, dzięki któremu z katowickiego Rynku można pojechać na wschód w kierunku Bogucic i Dąbrówki Małej lub na zachód w kierunku dzielnicy Dąb i osiedli Witosa oraz Tysiąclecia. Urządzenie będzie dostarczało informacji o liczbie przejeżdżających tędy rowerów w ujęciu dobowym oraz rocznym.
– Liczymy na to, że miernik ruchu rowerowego, prócz swej oczywistej funkcji, będzie promował również jazdę na rowerze. To również kolejny element metamorfozy al. Korfantego na odcinku Rondo-Rynek, która poprzez zwężenie obu jezdni oraz nasadzenie drzew i krzewów staje się miejscem bardziej przyjaznym mieszkańcom – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Dodatkowo już niedługo przejazd w kierunku zachodnim zostanie znacznie ułatwiony, dzięki trwającej budowie pochylni dla rowerzystów i pieszych przy tzw. niebieskich blokach. To kolejny krok, obok budowy nowych dróg rowerowych, by zachęcić do częstszego korzystania z rowerów – dodaje prezydent.
Jak działa pomiar natężenia ruchu
Pomiar natężenia ruchu rowerowego odbywa się automatycznie, dzięki czujnikom zliczającym przejeżdżających rowerzystów. Wynik pomiaru pojawi się na wyświetlaczu zamontowanym obok miejsca pomiaru. – W praktyce działać to będzie tak, że rowerzysta będzie przejeżdżał przez zatopioną w ścieżce pętlę indukcyjną. Pętla rejestruje metalowe elementy, z których rower jest zbudowany, dzięki czemu nie policzy pieszego, który np. nieopatrznie wszedł na drogę rowerową – mówi Paweł Sucheta, zastępca naczelnika wydziału transportu w katowickim urzędzie miasta. – Dzięki urządzeniu będzie wiadomo, ilu rowerzystów przejeżdża tą trasą – dodaje.
Liczniki rowerowe dostarczają informacji o natężeniu ruchu rowerowego, co może być przydatne przy planowaniu przyszłych inwestycji rowerowych. Testowy montaż licznika przyczyni się nie tylko do promowania roweru jako środka transportu indywidulanego, ale również pomoże zbadać efektywność realizowanych przedsięwzięć. Za zakup i instalację urządzenia odpowiedzialny jest Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach. Koszt tej instalacji to niecałe 100 tys. zł, a jej uruchomienie przewidywane jest na czerwiec br.
Nie tylko licznik
Od 1 kwietnia mieszkańcy Katowic mogą znowu korzystać z rowerów miejskich. W tym roku będzie dostępnych 125 stacji ich wypożyczania, w których znajdzie się w sumie ok. 1000 jednośladów. Użytkownicy będą mogli z nich korzystać do 1 listopada.
Aktualnie trwają już końcowe prace związane z budową drogi rowerowej łączącej ulicę Gospodarczą z os. Paderewskiego, przez tereny Doliny Trzech Stawów. Przypomnijmy, że trasa ma być wybudowana wzdłuż ulicy Pułaskiego oraz na terenie Doliny Trzech Stawów od skrzyżowania ulicy Pułaskiego z ulicą Graniczną do wiaduktu wzdłuż al. Górnośląskiej. Inwestycja zakłada też wykonanie ciągu pieszo-rowerowego od tego wiaduktu do przejścia w rejonie węzła Murckowskiego w kierunku ulicy Gospodarczej. Koszt inwestycji realizowanej przez firmę Drogopol to ponad 993 tys. zł. Planowany termin oddania inwestycji to lipiec 2022 roku. Długość trasy wyniesie około 1,5 km.
Realizowana jest również, rozpoczęta w marcu br. budowa drogi rowerowej łączącej Nikiszowiec z Giszowcem. Trasa o długości 2,4 km poprowadzi od skrzyżowania ul. Szopienickiej z ul. Mysłowicką w Giszowcu do ul. Bernarda Krawczyka w Nikiszowcu. Prace budowlane powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.
Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic. W związku z tym nadal pozostaje zamknięte przejście pod Rondem Ziętka od strony Koszutki. Obecnie trwają prace związane z budową i przebudową sieci uzbrojenia. Długość drogi dla rowerów będzie wynosiła ok. 60 m a szerokość 2 m. Ciąg pieszy będzie z kolei szeroki na 1,5 m. Koszt tego przedsięwzięcia to ok. 3,4 mln zł. Całość ma być gotowa we wrześniu.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice
Foto wyróżnione: M. Mendala