Centrum Przesiadkowe Brynów nowe utrudnienia komunikacyjne

7 maja 2020

Inwestycja wkracza w kolejny etap prac. Co w związku z tym? Kierowcy muszą być przygotowani na ponowne zmiany w tym obszarze.

 

Rozpoczyna się kolejny etap prac w obrębie pętli tramwajowej w Brynowie – wykonawca Centrum Przesiadkowego Brynów będzie kontynuował roboty drogowe wzdłuż ulicy Rzepakowej, co będzie wiązało się z wprowadzeniem nowej czasowej organizacji ruchu, która zacznie obowiązywać w poniedziałek 11 maja.

– W ramach budowy Centrum Przesiadkowego Brynów przebudowywany jest również układ drogowy w tym rejonie, tak aby nadać priorytet komunikacji miejskiej, a także połączyć budowany parking z peronami autobusowymi i tramwajowymi, jak najszybszą trasą. Przebudowany musi zostać także fragment ul. Rzepakowej, co wykonawca rozpoczął w marcu i będzie kontynuował przez najbliższe 10 tygodni w dwóch etapach. W związku z zakresem prac konieczne jest wprowadzenie czasowej organizacji ruchu w tym rejonie, która wprowadzi zmiany dla kierowców, pieszych, a także pasażerów komunikacji miejskiej – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Zmiany dla kierowców

Pierwszy etap prac przy ul. Rzepakowej będzie realizowany od 11 maja do 22 czerwca. W tym okresie zamknięta będzie jezdnia ulicy Rzepakowej w kierunku Ligoty oraz łącznika z ulicą Kościuszki.

– Ruch w kierunku Ligoty zostanie przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku. Po jezdni w kierunku ulicy Kolejowej poruszać się będą pojazdy w obu kierunkach. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulicy Rzepakowej z ulicą Jankego będzie wyłączona, a ruch odbywać będzie się na zasadach ogólnych – wyjaśnia Artur Stelmach, kierownik budowy z firmy WARBUD.

W drugim etapie, który będzie obowiązywać do 18 lipca zamknięta zostanie druga jezdnia ul. Rzepakowej, tj. w kierunku ulicy Kolejowej. Ruch w kierunku ulicy Kolejowej zostanie przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Kolidujące z pracami tymczasowe przystanki autobusowe na ulicy Rzepakowej zostaną zlikwidowane, a ich funkcję przejmie tymczasowy przystanek autobusowy na ulicy Kościuszki p.n. „”Brynów Huberta” zlokalizowany w sąsiedztwie przystanku tramwajowego „Brynów Huberta”.

W związku z zakresem prac konieczne jest także wprowadzenia zmian w organizacji komunikacji miejskiej. Wszelkie szczegóły na bieżąco w tym obszarze są publikowane na bieżąco na stronie www.metropoliaztm.pl. Poniżej zestawienie zmian.

  • Przystanek końcowy/początkowy „Brynów Pętla” dla linii nr 13, 653, 688 i 937 zostanie zawieszony w obsłudze. W zamian zostanie wyznaczony tymczasowy przystanek „Brynów Huberta” zlokalizowany w ciągu ulicy Kościuszki w rejonie przystanku tramwajowego „Brynów Huberta”. Linia autobusowa nr 13, po obsłudze przystanku „Ligota Kolejowa LIBERO” zostanie skierowana ulicą Kościuszki, do przystanku „Brynów Huberta” zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Następnie pojedzie ulicą Kościuszki, z nawrotem w rejonie skrzyżowania z ulicą Rolną, z obsługą przystanku „Brynów Kościuszki”, który będzie przystankiem początkowym/końcowym dla przedmiotowej linii w kierunku Rudy Śląskiej.
  • Linie autobusowe nr 653 i 688 w kierunku Brynowa, po obsłudze przystanku „Ochojec Lechicka” zostaną skierowane ulicą Kościuszki, do przystanku „Brynów Huberta” zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Następnie pojadą ulicą Kościuszki, z nawrotem w rejonie skrzyżowania z ul. Rolną, z obsługą przystanku „Brynów Kościuszki”, który będzie przystankiem początkowym/końcowym w kierunku Tychów i Mikołowa.
  • Linia autobusowa nr 937 w kierunku Brynowa, po obsłudze przystanku „Ochojec Wapienna” zostanie skierowana ulicami: Kolejową, Kościuszki, do przystanku „Brynów Huberta” zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Następnie pojedzie ulicą Kościuszki z nawrotem w rejonie skrzyżowania z ul. Rolną, z obsługą przystanku „Brynów Kościuszki”, który będzie przystankiem początkowym/końcowym w kierunku Katowic Zarzecza.
  • Linia autobusowa nr 51 w kierunku centrum Katowic, po obsłudze przystanku „Ligota Dworzec PKP” zostanie skierowana ulicami: Kolejową, z obsługą przystanku „Ligota Kolejowa LIBERO”, Kościuszki, z obsługą przystanku „Brynów Huberta”, zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Na czas wprowadzonego objazdu przystanki autobusowe: „Ligota Rzeszótki” i „Ligota Kiepury” w kierunku centrum Katowic nie będą obsługiwane.
  • Linia autobusowa nr 296, w dni wolne od pracy, w kierunku Siemianowic, po obsłudze przystanku „Brynów Kościuszki”, zostanie skierowana ulicami : łącznikiem do ulicy Kościuszki, Kolejową, z nawrotem na rondzie w rejonie CH Libero, Kolejową, Kościuszki, do włączenia się na tymczasowym przystanku „Brynów Huberta”, w tymczasowej lokalizacji.
  • Linie autobusowe nr 9, 11, 296 (w dni robocze), 297, 297N689, w kierunku centrum Katowic, po obsłudze przystanku „Ochojec Wapienna” zostaną skierowane ulicami: Kolejową, Kościuszki do przystanku „Brynów Huberta” zlokalizowanego w tymczasowym miejscu.

 

– Przez cały czas trwania prac zostanie zapewniony bezpieczny ruch pieszych w obszarze robót, poprzez wygrodzenie tymczasowych ścieżek dla pieszych – podkreśla kierownik budowy Artur Stelmach. Dodatkowo mieszkańcy ulic Warzywnej, Żytniej i Siennej powinni zwrócić szczególną uwagę na zmieniającą się organizację ruchu, ze względu na wprowadzane zmiany w dojazdach do posesji.

Centrum Przesiadkowe Brynów

Przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Brynowie to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. – Zrealizowanie zaplanowanych działań, w perspektywie najbliższych kilku lat, przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity, zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej i kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Centrum przesiadkowe w Brynowie powstaje w rejonie istniejącej dziś pętli tramwajowej. Koszt inwestycji to 80 mln zł, a wykonawcą jest firma WARBUD SA w partnerstwie z Przedsiębiorstwem STOR Sp. z o.o.  Stworzenie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł przesiadkowy Brynów Pętla w Katowicach, obejmuje realizację infrastruktury dla potrzeb uzyskania funkcji przesiadkowych z autobusów na tramwaj oraz komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride oraz Bike&Ride w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu. Zakończenie inwestycji Centrum Przesiadkowego „Brynów” zaplanowane jest na III kwartał tego roku.

W skład inwestycji wejdą:

  • trzykondygnacyjny parking o pojemności 497 miejsc wraz z systemem informacji o zajętości parkingu,
  • parking naziemny o pojemności 50 miejsc postojowych dla funkcji Park & Ride,
  • przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu „drzwi-drzwi”,
  • poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej: toaletę, punkt zakupu biletów, pełną infrastrukturą dla systemu ŚKUP, małą gastronomię i punkt zakupu prasy oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride wraz z miejscami postojowymi;
  • miejsca postojowe TAXI – 6 szt.
  • miejsca postojowe Kiss&Ride – 6 szt.

W Katowicach uruchomiono już pierwsze centrum przesiadkowe w Ligocie, a kolejne dwa realizowane są w Zawodziu oraz przy ul. Sądowej. – Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne,  przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co  zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki – dodaje prezydent.

Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice