Kolejne nowoczesne i ekologiczne autobusy w Katowicach

17 października 2017

Przestronne, komfortowe i eko. Takie właśnie są nowe autobusy, które wyjechały na ulice w stolicy Śląska.

 

PKM Katowice zakupił 10 nowych autobusów marki MAN. To pierwsza partia z 40 kolejnych nowych pojazdów. Na początek jest to 5 autobusów krótkich oraz 5 przegubowych, które dzisiaj wyjadą na ulice miasta. Kolejnych 15 autobusów krótkich dotrze do Katowic w grudniu, a ostatnia dostawa nastąpi w marcu przyszłego roku. Zakupy te są kontynuacją realizowanego od dwóch lat projektu dofinansowanego w ramach ZIT RPO WSL 2014 – 2020, który obejmuje łącznie zakup 100 autobusów.

 

Stawiamy na transport publiczny

– Wymiana taboru wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym. Bez wątpienia wzrośnie komfort podróżowania dla pasażerów autobusów, co w połączeniu z innymi naszymi działaniami pomaga zachęcać do przesiadania się z własnego auta – do środków komunikacji publicznej. Drugi ważny element to poprawa jakości powietrza i walka z niską emisją. Każdy z nowych autobusów jest wyposażony w ekologiczne jednostki napędowe, spełniające normę emisji spalin EURO 6 – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic i dodaje, że nowo zakupione autobusy zastąpią wysłużone, 18 – 20 letnie pojazdy marki Neoplan i MAN.

Przypomnijmy, że na początku tego roku na katowickie ulice wjechało 30 nowych Solarisów. Tym razem, w drodze przetargu wybrano pojazdy, których producentem jest firma MAN TRUCK & BUS POLSKA. To znany i ceniony przez europejskich przewoźników producent autobusów.

Nowe pojazdy będą obsługiwały połączenia w centrum Katowic oraz w kierunku na Chorzów. Pojazdy, które kupiliśmy dla naszych pasażerów są wyposażone w ogrzewanie oraz dwustrefową klimatyzację, automatycznie dostosowującą temperaturę wewnątrz przestrzeni pasażerskiej w zależności od temperatury zewnętrznej. Do innych udogodnień należą: duży i czytelny wyświetlacz wewnątrz pojazdu, na którym pojawiają się informacje o trasie przejazdu, głosowe zapowiedzi przystanków, monitoring przestrzeni pasażerskiej, dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych, alfabet Braille’a na przyciskach, czy tzw. „przyklęk” i platforma dla wózków inwalidzkich. Dla wygody pasażerów w każdym z nowych autobusów znajdują się ładowarki USB oraz darmowa sieć WiFi – podsumowuje Helena Ulanowska, prezes zarządu PKM Katowice.

 

Dalszy rozwój transportu publicznego

Katowice przechodzą w ostatnich latach metamorfozę, w tym także transportową. Obecnie realizowane są inwestycje, które zmienią transportowe oblicze miasta. – Mówimy o prawdziwej rewolucji transportowej. Z jednej strony są to zupełnie nowe inwestycje – węzły przesiadkowe, których do tej pory nie było w naszym mieście. Planujemy aż osiem takich inwestycji. Pierwszy w Ligocie jest już w trakcie budowy i w przyszłym roku będą mogli skorzystać z niego pierwsi podróżni. Ponadto podobne inwestycje planujemy w Brynowie, Zawodziu, które będą gotowe w 2019 roku oraz Podlesiu, Piotrowicach, Kostuchnie, a także przy ulicach św. Jana oraz Sądowej. Ten ostatni będzie dedykowany kursom dalekobieżnym, w tym międzynarodowym. Ich budowa oznacza szereg korzyści dla podróżnych. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej. Nowy tabor autobusowy, który będzie obsługiwał te miejsca to istotny element całego planu transportowego dla Katowic – dodaje prezydent Katowic.

Realizowany obecnie zakup 40 autobusów jest III etapem projektu pn. „Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu publicznego na środowisko naturalne i poprawa jakości transportu poprzez zakup nowych ekologicznych autobusów niskopodłogowych”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – Oś priorytetowa IV: Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5. – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, Poddziałanie 4.5.1. – Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT. 40 fabrycznie nowych autobusów to 35 pojazdów krótkich oraz 5 przegubowych. Poziom dofinansowania III etapu projektu, tj. zakupu 40 szt. autobusów marki MAN w ramach RPO WSL 2014-2020 wyniósł 85% z całej kwoty zadania, która wynosi 36 mln 640 tys. zł

Kolejnym ważnym krokiem jest inwestycja w autobusy elektryczne. Plan obejmuje zakup 20 pojazdów do 2020 roku. W czerwcu tego roku ogłoszono przetarg na dostawę 10 szt. autobusów elektrycznych, zeroemisyjnych, które zostaną włączone do eksploatacji we wrześniu przyszłego roku. Autobusy elektryczne będą obsługiwały linie nr 10, 12 i 910, a w planach jest także realizacja kursów dla linii: 37, 109, 110, 115, 193, 632, 673. Linie zostały tak dobrane aby umożliwić doładowania autobusów na pętlach końcowych (przerwa pomiędzy poszczególnymi kursami), a także uwzględniono długość linii, niską prędkość komunikacyjną (co wiąże się z wysokim spalaniem autobusów z silnikiem diesla) oraz przebiegiem przez centrum Katowic.

 

Jakie są nowe autobusy?

To 5 autobusów krótkich – mierzących 12 metrów o wadze poniżej 19,2 ton oraz 5 autobusów długich – mających 18 metrów o wadze poniżej 28 ton. Wszystkie pojazdy są wyposażone w następujące udogodnienia dla osób starszych, niepełnosprawnych jak i matek z małymi dziećmi:

  • funkcja „przyklęku” uruchamiana przez kierowcę w czasie postoju autobusu pozwalająca na obniżenie stopni wejściowych o co najmniej 60 mm,
  • bezstopniowe wejście w drzwiach pasażerskich, podłoga płaska, bez stopni
  • poprzecznych we wnętrzu pojazdu pokryta wykładziną antypoślizgową,
  • siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, miękko tapicerowane,
  • odporne na akty wandalizmu,
  • 30% miejsc pasażerskich dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi,
  • zabudowana, ręcznie rozkładana rampa najazdowa do obsługi wózków inwalidzkich lub dziecięcych przy II i III drzwiach,
  • krawędzie stopni wejściowych oznaczone jaskrawym, żółtym kolorem,
  • światło przeznaczone do oświetlenia stopni drzwi oraz doświetlenia chodnika,
  • wszystkie drzwi dwuskrzydłowe otwierane do wewnątrz autobusu, posiadające poręcze dla pasażerów,
  • przyciski umieszczone na pionowych uchwytach (słupkach) oznakowane w sposób umożliwiający odczyt dla osób słabowidzących,
  • system informacji pasażerskiej mający zapewnić emisję komunikatów zapowiedzi przystanków w formie dźwiękowej oraz graficznej wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu,
  • klimatyzacja dwustrefowa przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy.