Zalicza pierwszy roczek

5 lutego 2020

Niemalże, bo choć za oknem tego nie widać, zima trwa nadal, a przebudowa DK 81 w Giszowcu rozpoczęła się wiosnąubiegłego roku. To największa drogowa inwestycja w Katowicach od czasu budowy tunelu pod rondem im. gen. Jerzego Ziętka.

 

W poniedziałek 10 lutego nastąpi kolejna zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej (DK 86) z ul. 73 Pułku Piechoty (DK 81), ul. Kolistą i ul. Karolinki.

– Wykonawca od poniedziałku przez dwa tygodnie będzie realizował prace drogowe na pasie dzielącym jezdnie ul. Pszczyńskiej przy zwiększonym zakresie zawężeń jezdni i utrzymaniu po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku jazdy oraz na łącznicy DK 86 – DK 81 przy prawostronnym zawężeniu jezdni dla relacji z ul. Pszczyńskiej w kierunku ul. 73 Pułku Piechoty – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i dodaje, że będą zmiany także dla pasażerów komunikacji miejskiej. – W dniach 10-23 lutego nie będzie obsługiwany przystanek autobusowy „Giszowiec Karolinki” dla linii 672N i 920 – dodaje.

Taka sytuacja ma trwać do 23 lutego. Natomiast od 24 lutego należy się spodziewać kolejnych zmian w organizacji ruchu, które będą polegać na całkowitym zamknięciu odcinka ul. Kolistej pod wiaduktem ul. Pszczyńskiej. – Aby ułożyć na nowobudowanym obiekcie inżynierskim belki prefabrykowane ustroju nośnego konieczne będzie zamkniecie odcinka ul. Kolistej pod wiaduktem ul. Pszczyńskiej – zapowiada Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI. Zamknięcie odcinka ul. Kolistej spowoduje zmianę tras linii autobusowych 30, 72, 223, 292, 672N, 689 ,695 i 920. Konieczne będzie także wprowadzenie objazdów wzdłuż DK 86 z zawracaniem dla samochodów osobowych na skrzyżowaniu z ul. Górniczego Stanu, a dla pojazdów ciężarowych dopiero w Murckach. – Zdajemy sobie sprawę, że przy tak dużych inwestycjach drogowych wprowadzenie czasowych zmian będzie wiązało się z przejściowymi niedogodnościami – ale jest to niezbędne, żeby docelowo odczuć zasadniczą poprawę sytuacji. Zamknięcie odcinka ul. Kolistej będzie obowiązywać od 24 lutego, natomiast z uwagi na zakres zmian sygnalizujemy je już dzisiaj. Szczegóły zaraz po ich zatwierdzeniu oczywiście przekażemy mieszkańcom i mediom – mówi Ewa Lipka.

Przypomnijmy, że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. – Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.

Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie 2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w przyszłym roku, kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.

Inwestycja w liczbach:

  • 58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
  • 247,5 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
  • 3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86

Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice