Obrazy światłem pisane

15 czerwca 2016

Mogłoby się wydawać, że temat zupełnie nieśląski? Nic bardziej mylnego! Przekona się o tym ten, który odwiedzi najnowszą wystawę w Muzeum Śląskim.

 

Smole┼äska Ikona Matki Bo┼╝ej, pocz. XX w. Rosja, MoskwaOd najbliższej soboty 18 czerwca Muzeum Śląskie zaprasza na niecodzienną wystawę: Obrazy światłem pisane. Ikony ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach i Muzeum Śląska Cieszyńskiego.

Ikony – nieodłączna część tradycji, bez której nie wyobrażamy sobie wnętrza cerkwi. Dzieła tworzone na specjalnie przygotowanym drewnie będą prezentowane w siedzibie Muzeum Śląskiego przy al. W. Korfantego 3.

Poszerzająca się sukcesywnie od 1999 roku kolekcja malarstwa ikonowego powstała dzięki działaniom służb celnych, które udaremniają nielegalny wywóz dzieł sztuki za granicę w celach handlowych. Przejmowane przez celników ikony przechodzą na własność Skarbu Państwa i na mocy wyroków sądowych są przekazywane do zbiorów muzealnych, w tym do Muzeum Śląskiego.

W kolekcji liczącej 200 ikon znajdują się dzieła powstałe na terenie Rosji od XVIII do XIX wieku, o różnym poziomie artystycznym: chrystologiczne, „prazdniki”, czyli ikony świąteczne, hagiograficzne, ikony kalendarzowe, krzyże oraz ikony zwane podróżnymi. Najliczniej w zbiorze ikon występują przedstawienia maryjne, odnoszące się do szczególnego kultu Matki Bożej na Rusi. Na ekspozycji zobaczymy również ikony z największej na Śląsku kolekcji, liczącej ponad 400 eksponatów kultu prawosławnego, znajdującej się w Muzeum Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie.

Na szczególną uwagę zasługują m.in. ikony Mandylionu, gdyż oblicze Boga, który stał się człowiekiem, stanowi ideowy fundament każdej ikony. Ciekawą grupę tworzą również barwne ikony powstałe w tzw. szkole wietkowskiej, gdzie żyli i pracowali staroobrzędowcy. Wzrok przyciągają niepowtarzalnej urody ikony maryjne, z których spogląda piękne oblicze Matki Boga – w szczególności Smoleńska Ikona Matki Bożej z początku XX wieku.

Kuratorzy:

Henryka Olszewska-Jarema

Katarzyna Jarmuł

We współpracy z Ireną Prengel-Adamczyk z Muzeum Śląska Cieszyńskiego.