Nowe metody płatności na A4 Katowice-Kraków

30 stycznia 2015

Już od 1 lutego kierowcy podróżujący A4 Katowice-Kraków i przejeżdżający przez Place Poboru Opłat (PPO) w Mysłowicach i Balicach będą mogli dokonywać płatności za przejazd tym odcinkiem autostrady przy użyciu kart flotowych oraz paliwowych. Wprowadzenie wygodnych i bezgotówkowych form płatności to efekt przeprowadzonej wymiany urządzeń poboru opłat, będącej częścią kompleksowego programu zwiększania przepustowości PPO realizowanego przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (SAM S.A.).

 

Na Placach Poboru Opłat akceptowane będą karty flotowe i paliwowe marek ORLEN oraz Routex. Karty PKN ORLEN: Flota oraz Open Drive umożliwiają bezgotówkowy zakup paliw i usług na stacjach paliw ORLEN (stacje tej marki zlokalizowane są na terenie Miejsc Obsługi Podróżnych przy koncesyjnym odcinku A4) oraz stacjach Bliska, z kolei karta Routex uprawnia do płatności na stacjach: Aral, BP, Omv, Eni oraz Statoil.

Kartami flotowymi i paliwowymi będzie można dokonywać płatności na wszystkich stanowiskach obsługi pojazdów w Mysłowicach oraz w Balicach z wyjątkiem specjalnie oznakowanych, skrajnych lewych bramek. Są one obecnie przygotowywane do uruchomienia na nich bezobsługowej formy dokonywania płatności kartami flotowymi i paliwowymi, kartami bankowymi oraz kartami zbliżeniowymi. Pomimo trwających obecnie przygotowań stanowiska te będą funkcjonować, jak dotychczas i będzie można na nich zapłacić gotówką lub kartą płatniczą.

– Dobiega końca inwestycja, której celem jest zwiększenie przepustowości Placów Poboru Opłat. Zaczynaliśmy od rozbudowy obu PPO poszerzając każdy o cztery dodatkowe stanowiska, a następnie wymieniliśmy funkcjonujące na nich urządzenia poboru opłat. Są one dostosowane do obsługi kart flotowych i paliwowych, które pozwolą kierowcom wygodniej dokonywać płatności, a właścicielom firm, których flota podróżuje koncesyjnym odcinkiem A4 ułatwią dokonywanie rozliczeń za przejazd autostradą – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Założeniem kompleksowego programu zwiększenia przepustowości Placów Poboru Opłat na A4 Katowice-Kraków jest ilościowy rozwój infrastruktury poboru opłat oraz wprowadzenie zmian jakościowych. W pierwszej kolejności, w 2012 r., Stalexport Autostrada Małopolska S.A. poszerzyła PPO Mysłowice o cztery dodatkowe pasy ruchu ze stanowiskami do obsługi pojazdów (po dwa w każdym kierunku). W kolejnym roku analogiczna inwestycja została zrealizowana na PPO Balice. Ponadto na obu Placach Poboru Opłat wymienione zostały urządzenia, które umożliwiły wprowadzenie szybszych i wygodniejszych form płatności m.in. przy użyciu kart flotowych i paliwowych.

– W przyszłym kwartale planujemy udostępnić kolejną, najszybszą z dotychczas dostępnych na A4 Katowice-Kraków form płatności, polegającą na posługiwaniu się zbliżeniową KartA4. Ten sposób rozliczania się za przejazd – bezgotówkowy oraz funkcjonujący wyłącznie na koncesyjnym odcinku A4, dedykowany będzie w szczególności kierowcom regularnie podróżującym tą drogą – dodaje Rafał Czechowski.

Finalna konfiguracja nowych urządzeń poboru opłat nie będzie odczuwalna dla użytkowników autostrady. Działania te będą prowadzone przy zachowaniu pełnej funkcjonalności stanowisk do obsługi pojazdów.

 

Informacje o SAM S.A.

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska S.A. uzyskał koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska S.A., w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.

 

Tekst i foto: Imago PR