Eko-rewolucja komunikacyjna w Katowicach

11 września 2018

Stolica Śląska przygotowuje się do Szczytu Klimatycznego ONZ, który w Katowicach odbędzie się już w grudniu. Miasto stawia zatem na ekologiczne rozwiązania.

 

 

 – W Katowicach kładziemy duży nacisk na rozwój transportu zrównoważonego – czyli takiego, który jest przyjazny zarówno dla pieszych, kierowców, rowerzystów, jak i osób korzystających z komunikacji publicznej. Każdy z nas jest dziś świadkiem dokonującej się rewolucji komunikacyjnej. Trwa budowa czterech centrów przesiadkowych, ruszyła warta ponad 300 mln zł gigantyczna przebudowa dwóch skrzyżowań drogi krajowej 81. Dodatkowo, co kilka miesięcy, na nasze drogi wjeżdżają kolejne nowoczesne autobusy, a ostatnio pozyskaliśmy ponad 47 mln na utworzenie Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem w Katowicach. W wielu dzielnicach pojawiły się stacje rowerów miejskich i co roku powstają nowe kilometry dróg rowerowych. To wszystko docelowo sprawi, że po Katowicach będzie się podróżowało szybciej i bardziej komfortowo. Płynny ruch oznacza w praktyce zaoszczędzony czas i paliwo, a także ograniczenie emisji spalin i hałasu. Na wymienione inwestycje pozyskaliśmy łącznie w latach 2015–2018 ponad 600 mln zł. To oznacza, że taka sama kwota pozostanie w kasie miasta i wydajemy ją np. na budowę basenów czy nowych żłobków – mówi prezydent Marcin Krupa.

 

Rower miejski w Katowicach to 48 stacji i 30 tysięcy użytkowników. Do dyspozycji jest też 140 km dróg i ścieżek rowerowych. Dodatkowo w latach 2017-2018 w budowę nowej infrastruktury rowerowej Katowice zainwestują 15 mln zł. Coraz więcej katowiczan traktuje rower nie tylko jako środek rekreacji, ale także transportu – przy dojeżdżaniu do pracy czy na uczelnię. Rejestracja w systemie poprzez stronę www.citybybike.pl jest bardzo łatwa i trwa kilka minut.

 

Trwa budowa czterech centrów przesiadkowych o wartości blisko 200 mln zł – w Ligocie, Brynowie, Zawodziu i przy ul. Sądowej. Ideą centrów przesiadkowych jest możliwość szybkiego przesiadania się z różnych środków komunikacji na inne – np. z samochodu na tramwaj czy z roweru miejskiego na autobus lub pociąg. Dodatkową korzyścią dla mieszkańców będzie znaczące zwiększenie częstotliwości kursowania środków komunikacji publicznej oraz ograniczenie ruchu samochodowego w Śródmieściu i okalających go dzielnicach. Dodatkowo centrum przesiadkowe przy ul. Sądowej będzie pełnić funkcję dworca autobusowego dla połączeń krajowych i zagranicznych.

 

Nowe autobusy za ponad 100 milionów

Od dwóch lat na ulice Katowic wjeżdżają nowoczesne autobusy – łącznie do 2020 będzie ich 135. Ekologiczne pojazdy  z wifi, ładowarkami USB, udogodnieniami dla osób starszych już obsługują pasażerów. W tym roku tabor zostanie uzupełniony jeszcze o autobusy elektryczne.

Na ten temat czytaj także w bieżącym wydaniu Gońca Górnośląskiego