Alternatywny WF pod okiem Moniki Pyrek

12 września 2017

Interaktywna rzeczywistość może pomóc odciągnąć dzieci i młodzież od komputerów i smartfonów? Tak, to możliwe! Udowadniała to w Rudzie Śląskiej mistrzyni w skoku wzwyż Monika Pyrek. Fundacja jej imienia wystartowała właśnie z projektem „Alternatywne Lekcje WF”. Jest to pilotażowy program wykorzystujący nowinki techniczne w ramach zajęć ruchowych.

 

– Wiek gimnazjalny to trudny okres dla młodzieży. Z jednej strony uczniowie są sprawni fizycznie, a z drugiej zaczynają się krępować, wstydzić swojego ciała na lekcjach WF. Pomyśleliśmy, że to, co ich najbardziej absorbuje, ten świat wirtualny, pomoże nam przebić się przez tę nieśmiałość. Wzięliśmy ich trochę podstępem, wybierając właśnie te gry, które w rzeczywistości wymagają ruchu – tłumaczy olimpijka Monika Pyrek. – Zasada jest taka, żeby dzieciakom pokazać przyjemność z tego wszystkiego i jeżeli jest tak, że ten interaktywny świat im sprawia radość, to nie ma co się obrażać, tylko te możliwości wykorzystać – podkreślała.

W zajęciach udział wzięli uczniowie klas 6-7 oraz gimnazjalnych ze Szkół Podstawowych nr 24 i 27, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 oraz Szkoły Podstawowej Sportowej nr 15. Wraz z Moniką Pyrek koordynowała je rudzka olimpijka Zuzanna Radecka–Pakaszewska. – Z Moniką przyjaźnię się od lat. Pierwszym miastem, które jej wpadło do głowy na rozpoczęcie projektu, była właśnie Ruda Śląska. Widać, że dzieciakom zajęcia się podobają i to jest najważniejsze. Dobrze, że czerpią radość z ruchu – mówiła sportsmenka. – Oczywiście najbliższa mojemu sercu jest lekkoatletyka. To bardzo naturalne dyscypliny sportu. Rozwój dziecka jest równomierny. Kto biega i dużo skacze może potem śmiało próbować swych sił także w innych dyscyplinach – dodała z uśmiechem.

Uczniowie mogli skorzystać z siedmiu stanowisk interaktywnych: koszykówka z wykorzystaniem interaktywnego systemu wspomagającego trening rzutowy, piłka nożna z system mierzącym siłę strzału i wspomagającym celność poprzez wskazywanie właściwego toru lotu piłki, rzut piłką ręczną na bramkę z elektronicznym pomiarem siły rzutu, rower stacjonarny zintegrowany z systemem wirtualnej rzeczywistości, stanowisko VR z aplikacją bokserską w systemie wirtualnej rzeczywistości, bieg na 20 metrów z elektronicznym pomiarem czasu oraz test sprawnościowy z wykorzystaniem elektronicznego refleksomierza.

– Najbardziej podobał nam się rowerek – zdradzili uczniowie SPS nr 15. – Na głowie mieliśmy okulary, dzięki którym widzieliśmy drogę. Skręcało się głową. Mnie się nawet zdarzyło wjechać w  krzaki – mówiła jedna z uczennic. Młodzi rudzianie mogli też zagrać m.in. w wirtualnego ping ponga. – W okularach widzieliśmy stół, którego tak naprawdę nie było. Problem w tym, że niejeden z nas chciał się o niego oprzeć – wspominali.

 

Projekt „Alternatywne Lekcje WF” realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Sportu I Turystyki oraz przy wykorzystaniu dofinansowania zadań z zakresu Programu Sport dla Wszystkich 2017 Ministerstwa Sportu i Turystyki.

UM Ruda Śląska